Mäletame loosungit „Peatage Lasnamäe“!
Esmapilgul edumeelse elamuehitusprogrammi tagant paistis tolleaegse
totalitaarse võimu soov hävitada veel allesjäänud külaühiskond, teha teed
massilisele migratsiooniline idast ja koondada inimressurss Tallinnasse. Ka nüüd
on Rail Balticu viimaste arengute põhjal näha Trooja hobuse Eestimaale
sissetoomise katset. Meile on esitletud Rail Balticut justkui „aknana läände“
projektina, kuid lähemal vaatlemisel näeme hulganisti bluffimist ja vassimist.
Vale ülesandepüstitusega, nõudes kõige lühemat ja kitsa laiusega raudteeliini
ehitamist, saadi uuring, mis kubiseb vigadest ja naiivsusest. Mõned vead on
kirjeldatud järgmises dokumendis (Rail Balticut kavandatakse vigase uuringu järgi).
Sama autor on toonud välja ka müüdid, millega Rail Balticut meile söödavaks
püütakse teha (Seitse müüti Rail Balticust).
Erinevad eksperdid on toonud veel välja hulgaliselt riske, mis
Rail Balticu uue trassi väljaehitamisel realiseeruksid. Kordan olulisemaid:
1. Uue kavandatava otseraudtee valmimine jääks aastate kaugusesse,
kuna see eeldaks täiesti uue raudtee ehitamist. Olemasoleva
Tallinn-Tapa-Tartu-Valga liini moderniseerimine võimaldaks Rail Balticu
käivitada juba mõne aasta pärast. Samuti läheks uue raudtee ehitamine sedavõrd
kulukaks (Eesti omafinantseeringu osa on vähemalt 500 miljonit eurot), et ühtki
teist suuremat transpordiga seotud projekti ei saaks paljude aastate jooksul
ette võtta mitte ainult Eestis, vaid terves Baltikumis, sest ei jätkuks
vahendeid omafinantseeringuks.
2. Tuleb arvestada ka sellega, et uus trass vajab hooldust
ning samal ajal vajab hooldamist ka täna olemasolev raudtee. Uue raudtee
ehitamisega lisanduvad ka uued
püsikulud. Kuigi on hinnatud Rail Balticu iseseisvat majanduslikku tasuvust,
puudub terviklik sotsiaalmajanduslik analüüs selle kohta, mis juhtub Eesti
raudteevõrgustikuga tervikuna. Juba praegu on Eesti Raudteel raskusi
raudteevõrgu korrashoiu ja ülalpidamisega (19.12.2014 Äripäev "Eesti Raudtee palub riigiabi").
3. Uue otseliini rajamise puhul võib tekkida olukord, kus
looduses väljakujunenud tasakaal rikutakse ning ökosüsteemile tekitatud kahju
võib olla väga suur. Sellele on juhtinud tähelepanu nii looduskaitsjad, kui teisedki kodanikuühendused.
Samas:
1. Rail Balticu transpordikoridor läbi Tartu ja Valga läbiks
suurema elanike arvuga ja majanduslikult aktiivsemat piirkonda ning seega oleks
nii reisirongi kasutajate arv kui kaubasaadetiste vood suuremad. Ühtlasi annaks
see Eesti majanduse regionaalarengule tugevama tõuke.
2. Läbi Tartu ja Valga kulgev raudteekoridor võimaldaks
lihtsamini Rail Balticut suunata ka Peterburi peale. Rail Balticu trassi
suunamine läbi Pärnu tekitab kahe raudteesüsteemi siduvad logistilised
võimalused ainult Tallinnasse ja selle ümbrusesse või veelgi tõenäolisemalt
Riiga ja selle ümbrusesse.
3. Tartut ja Valgat läbides on väiksemad ka keskkonnariskid
ehk raudteeliin läbiks piirkonda, kus raudtee on juba üle 125 aasta olnud.
Rail Baltic võib osutuda Trooja hobuseks, mis loob küll kiire ühenduse Euroopaga, kuid nõuab meilt hiljem nii palju kulutusi, et tuleb hüljata olemasolev Tartut, Valgat, Võrut ja Viljandit ühendav raudteevõrk. Selle tulemusel hääbub vaikselt kogu Lõuna-Eesti sh Tartu linn.
500 miljoni euroga, mida uduprojekti Eesti omaosalusena uputada tahetakse, saab teha palju muud vajalikku riigisisese transporditaristu ja ühistranspordi edendamiseks. Selle raha eest on võimalik välja ehitada täies ulatuse kahe-teeline ja elektrifitseeritud Tallinn-Tartu-Valga raudtee, elektrifitseerida Tallinn-Rapla raudteeliin, korrastada Valga-Koidula-Tartu raudteekolmnurga taristu ja rongipeatused, asuda ehitama Haapsalu raudteed ja Saaremaa püsiühendust.
500 miljoni euroga, mida uduprojekti Eesti omaosalusena uputada tahetakse, saab teha palju muud vajalikku riigisisese transporditaristu ja ühistranspordi edendamiseks. Selle raha eest on võimalik välja ehitada täies ulatuse kahe-teeline ja elektrifitseeritud Tallinn-Tartu-Valga raudtee, elektrifitseerida Tallinn-Rapla raudteeliin, korrastada Valga-Koidula-Tartu raudteekolmnurga taristu ja rongipeatused, asuda ehitama Haapsalu raudteed ja Saaremaa püsiühendust.
Peatagem käest ära läinud Rail Baltic veel enne, kui see
meie riigile kiviks kaelas saab!
4 kommentaari:
RB juures on kõige olulisem, et seda on vaja. Mitte sellisena, nagu valitsus seda promob, vaid mõistusest lähtuvalt. 1. enne kui kindlalt suunata see tartusse, tuleb endale selgeks teha, kas mitte Edela-Eesti ei hääbu. 2. Kuna Pärnuni on see võimalik teha ka koos VB-ga või olemasolevale trassile, siis viimasel juhul on tegemist "uue" raudteega vaid Pärnu-Saulkrasti kontekstis. 3. Kuni pole selgeks tehtud, kas Pärnu suunal on raudteel mõte, ei tohi ainuvõimalikuks pidada Valga suunda, kus valdavas osas on raudtee rekonstrueeritud ja piisaks Tallinn - Riia kiirrongide käiviotamisest. 4. Kui on selge, et Pärnu jääb välja, siis tuleb CEf-i raha taotleda kõikide liinide remondiks, k.a. Võru, ja ka Haapsalu (rohuküla) raudtee taastamiseks.
Enne uue raudtee ehitamist, tuleb endale selgeks teha, kui suurt raudteevõrku Eesti üldse ülal jõuab pidada. Sellist arvutust pole tehtud.
Õnneks on MKM hakanud aru saama, et asjad ei ole päris õiged ja valmistavad ette juba ka alternatiive.
http://uudised.err.ee/v/majandus/5d9cc8a7-7d44-4cb0-9333-c0fb031c3f9b
Õnneks või õnnetuseks on MKM kompetentsipuuduses!
Mida uudisest saab välja lugeda?
Esiteks, Urve Palu ehk majandusminister ei tea, mida on võimalik ja mida mitte!? Kuidas see saab olla võimalik? Veelgi rohkem näitab see seda, et poliitikud, kes sama väitnud, ei ole asjadega kursis või varjavad nad võimalusi avalikkuse eest? Ehk oskab Tõnis Palts või Juhan Parts nüüd öelda, kas läänlased peavad ainult laenule lootma või saab eurorahadest ka Haapsalu ühendada RB II etapiga? Mitte III-ga, vaid just nimelt II-ga!?
Teiseks, mitte sõnagagi ei mainita Haapsalu raudteed ega Võru reisirongiliiklust. Seega on see järjekordseks tõestuseks, et sotsid seda raudteed oluliseks ei pea ja Neeme Suur üksinda seda meile tuua ei suuda! Kuigi tegemist inimesega, kes asja olulisust väga hästi mõistab, paraku loeb vaid erakonna "mõistmine"!
Kolmandaks, kui sadama ühendamine tramiliiklusega maksab 20 milj, siis seda teha ei tohi! Ei ole võimalik, et jupike trammiteed niipalju maksab. Selle raha eest peaks saama hoopis raudtee Balti jaamast sadamani pikendada ja jääks veel ülegi!
Meie oleme oma riigi kohati nii õhukeseks viilinud, et ebakompetentsust on tõesti karjuvalt palju. Palju oleks loota, et Urve Palo kümne kuuga jõuab kõikides valdkondades detailideni süveneda ja need ka kohe õigele teele suunata. Kahjuks on Rail Balticu osas pimesi usaldatud valesti püstitatud ülesande alusel tegutsenud väliseksperte. Õnneks on mõistuse häält natuke jälle kuulda.
Postita kommentaar