teisipäev, 5. mai 2009

Artikkel: Rahvakultuurist Valgamaal – Eesti lõunaväravas (Rahvakultuuri aastaraamat 2008)

Valgamaa ajalugu ja rahvakultuuri alane tegevus on omavahel tihedalt põimunud.

3. juulil 1783 moodustas keisrinna Katariina II peaasjalikult Riia ja Võnnu kreisidest Valga linna ümber Valga maakonna. Praeguse kultuurilise ja territoriaalse vormi on maakonnale andnud 6. septembril 1920 välja antud ajutise valitsemiskord ja sellele järgnenud haldusterritoriaalsed muudatused, mille alusel Valga maakond moodustati põhiliselt Tartu-, Viljandi- ja Võrumaa kihelkondadest, kusjuures Valga linn jagati Eesti ja Läti vahel pooleks. Kui vaadata ka Eesti murdekaarti, siis jaguneb maakonna territoorium võrdselt mulgi, tartu ja võru murdealade vahel. Lisaks sellele on eelkõige Valga linnas tunda vene, läti ja mustlaskultuuri mõjusid. Võiks ju öelda, et Valga on nagu New York, Toronto või Sidney, kus toimub kultuuride sulatusahi, kuid samas on oht jääda võõraks kõigile. Seetõttu on ka Valgamaa pärimus- ja rahvakultuuri arendamine mitmekülgne, kuid selle võrra keerukam.

Valgamaa on traditsiooniderikas maakond. Järjekindlalt on toimunud näiteks maakondlikud laulu- ja tantsupeod, Otepääl noorte rahvamuusikafestival „Karupoja trall“, Tõrvas Erni Kasesalu nimeline kandlepäev. Kuivõrd oli Valga maakonna 225. aastapäev, siis viidi seoses sellega läbi mitmeid üritusi, milledest huvitavamad oli ajalooliste rahvamatkade sari Valgamaal, kus lisaks tervislikule liikumisele tutvuti ka maakonna erinevate kultuuriajalooliste kohtadega.

Üks huvitavamaid kokkupuuteid oli sellel aastal Valgamaa käsitöölistega, kellega koostöös sai kokku lepitud Valgamaa esinduskingituste väljatöötamises ja tootmises. Valga Maavalitsus on otsustanud samm-haaval minna oma esinduskingituste hankimisel üle kohalike rahvalike motiivide ja käsitöömeistrite loomingu kasutamisele. Kutsume sama moodi toimima ka teisi organisatsioone, sest selliselt saab levitada kohalikku pärimuskultuuri ja samas toetada majanduslikult kohalikke käsitöömeistreid.

Sellel aastal nähtu ja kogetu annab optimismi tulevikuks. Järjest populaarsem on rahvamuusika eriala Valga Muusikakoolis, mille vedamise on enda kanda võtnud Koidu Ahk. 2008. aasta kevadel viidi läbi edukas noorte omaloomingu kontserdisari, mis on samamoodi omamoodi rahvakunst, sest on sündinud siin ja kajastab siinset eluolu. Omamoodi tähenduslik on MTÜ Stuudio Joy tegevus, kus ühe klubi raames on nii eesti, läti, vene kui ka mitmete teiste rahvaste kultuuride ainelised laulu- ja tantsukavad, mis lisaks erinevate kultuuride tutvustamisele aitavad kaasa ka eesti-, läti- ja venekeelsete noorte omavahelisele lõimumisele.

Valga on Eestis ainulaadne maakonnakeskus, kus ristuvad vähemalt nelja erineva kultuurikoosluse piirid. Nende esiletoomine ja kõrvutamine võiks Valga linna jaoks olla üks võimalus eristuda. Valgas võiks asuda ühe katuse all nii Mulgi kui ka Võru Instituudi filiaal, samuti Eesti-Läti Instituut, See on fantastiline võimalus tutvustada Valga multikultuursusest tekkivaid võimalusi nii turismi, hariduse kui ka ettevõtluse arendamiseks. Pole mõtet luua kunstlikku eristumist, kui meie identiteedi aluseks võikski olla multikultuursus. Läbi erinevate kultuuride tunnetamise ja tutvustamise, on ka eesti rahvakultuuri tulevik kindlam ja helgem.

3 kommentaari:

Finance ütles ...

Laenupakkumine
vajate kiiret laenu vaja laenu ostmiseks oma kodus, äri, osta auto, osta mootorratas, luua oma äri. Anname isiklikud laenud alates 2000. € kuni 800000 €, kupongiga määr 3%. Kui teil on vaja võtta ühendust minuga minu e-posti aadressi.

E-post: stephannefillon@gmail.com

osma ütles ...

Tere kõigile,
Minu nimi on härra Rugare Sim. Ma elan Hollandis ja ma olen täna õnnelik mees? ja ma ütlesin ise, et kõik laenuandjad, kes päästavad mind ja mu perekonda oma kehvast olukorrast, viitan kõigile, kes otsivad talle laenu, andis mulle ja mu perekonnale õnne, vajaksin ma laenu € 300 000.00, et alustada oma elu kogu, kui ma olen ühe lapsega koos kahe lapsega, kohtlesin selle ausate ja Jumalat kartma, et mees laenuandja, kes aitaks mul laenuga 300 000 eurot, on ta Jumala kartuses mees, kui teil on laenu vaja ja sa maksad tagasi laenu, palun võtke temaga ühendust, ütle talle, et (härra Rugare Sim) viite teid temaga. Võtke ühendust hr Mohamed Careeniga e-posti teel: (arabloanfirmserves@gmail.com)


LOANI TAOTLEMISE TEAVE VORM
Eesnimi......
Keskmine nimi.....
2) Sugu: .........
3) Vajalik laenusumma: .........
4) Laenu kestus: .........
5) Riik: .........
6) Kodu aadress: .........
7) mobiilinumber: .........
8) E-posti aadress ..........
9) Kuu sissetulek: .....................
10) Amet: ...........................
11) Milline sa siin teid siin on .....................
Aitäh ja parimate soovidega.
Saada aadressil arabloanfirmserves@gmail.com

Elena ütles ...

Tere, kõik olen Hele, Eestist Narvast ja tahan öelda lihtsalt sügavat tänu Anna Laenufinantsele siiruse, avatuse, läbipaistvuse, tõepärasuse, armastuse ja toetuse eest neilt laenuraha saamise ajal ja pärast seda. Olen nende petturite käes palju läbi elanud ja aeg ei luba mul öelda, et käisin viimastel kuudel külalise veebis läbi või sain laenuraha, et saada siin Ungaris kodu, kuid Jumal vastas mu palved läbi toetuse ja armastuse proua Anna Figolt, kes võttis mind omaks ja mõistis minust hoolimata oma esialgsest kahtlusest ja püsimatusest ning oma hea südame ja armastusega olen nüüd tema 2% intressimääraga laenufondide kaudu koduomanik ja ma luban levitage seda uudist ja öelge ka maailmale, et endiselt on ehtsaid ja vähe häid veebilaenufirmasid, kes saavad aidata ja elustada ka kuiva luu nagu ma enne olin. Ärge jätke seda tunnistust kuulamata ja lugemata, sest see on tõeline elumuutev kogemus ja igaüks, kes sedalaadi ümberpööramist vajab, ei tohiks selles kõhelda ega kahelda, sest ma olen tõestanud ja vannun Taeva Jumalale, et see lugu on tõeline ja ka lugu minu kogemusest nendega. Vaadake neid nende e-posti aadressilt, kui vajate rahandust! e-post: annaloanfinance@gmail.com või võite temaga ühendust võtta e-posti aadressil: annaloanfinance@gmail.com kiire vestluskõne või whatsapp / +35677926593

Aitäh
Hele