teisipäev, 10. september 2013

Teedest lühidalt ja lihtsalt



Reeglina peab tänav vastu ehitusest täieliku kapitaalremondini u 20 aastat. Paari-kolme aasta tagant tehakse hooldusremonti, u 10. aastal ülekate ja 20. aastal vajadusel rekonstrueeritakse täielikult. Valga linna tänavate ehituse ja hoolduse teeb keerukaks valdavalt savine pinnas, mis ei lase veel ilma ärajuhtimiseta imbuda, vaid kogub vett tasapidi endasse. Märg savikiht muutub vedelaks ja asfaldikiht hakkab „ujuma“. Kevad-talvisel ajal lisanduvad külmakerked, mis lõhuvad tee paari aastaga. Kui asfaldikiht on praguline, pääseb vesi veel kiiremini aluskihtidesse ja kogu lagunemisprotsess kiireneb kordades.

Mõned faktid:

  • Valga linnas on umbes 82 km teid ja tänavaid, millest u 54 km kattega ja 28 km katteta. Katteta teede suur osakaal tuleneb peaasjalikult Tambre linnaosa teedest.
  • Kõnniteid on hinnanguliselt 20-25 km, täpne olem on täpsustamisel.
  • Riigilt saame kütuseaktsiisi eraldisena 2013. aastal 246 453 eurot
  • 2013. aastal investeerime teede remonti 1,5 mln eurot (sh Keskkonnainvesteeringute keskuselt laenu arvelt 600 000 eurot)
  • Uue ülekatte tegemine (asfaldi freesimine, uus ühekihiline asfalt) tänavale maksab u 20 €/m2 st kui võtta tänava laiuseks min 6 m, siis 120 €/m ehk 120 000 €/km.
  • Tänava rekonstrueerimine (asfaldi freesimine, vana aluskihi eemaldamine 70 cm ulatuses, uus aluskiht ja kahekihiline asfalt) tänavale maksab u 50-60 €/m2 st kui võtta tänava laiuseks min 6 m, 300-400 €/m ehk 300-400 000 €/km.
  • Kõnnitee remondi (tänavakivi) 1 km hind on u 100 000 eurot. Kergliiklustee ehitamine olenevalt aluskihist ja asukohast 100-150 000 eurot kilomeetri kohta.
  • Reeglina kaasneb tänava rekonstrueerimisele kommunikatsioonide ümbertõstmine, kõnniteede, parklate, bussitaskute remont ja tänavavalgustuse väljavahetamine, mistõttu on tavaliselt suure liiklusega tänava puhul rekonstrueerimise hinnaks kokku 600-700 tuhat eurot kilomeetri kohta.

Valga linna tänavate remont on kümneid aastaid ajast maas. Selleks et taastada teid kiiremini kulumist, oleks vaja igal aastal investeerida teedesse minimaalselt 2-3 mln eurot. Linnaeelarve suurus on u 16 mln eurot ja kõikideks investeeringuteks kokku ilma laenudeta on võimalik aastas praegu eraldada u 600-800 000 eurot. Euroopa Liit linnatänavate remonti ei sel ega järgmisel rahastamisperioodil ei taha rahastada. Seega ainult oma eelarvest peame teed korda tegema!

Olulisemad tänavad, mis remonditud 2011-2013:

  • Viljandi
  • Pikk (Metsa tn-Kungla tn)
  • Võru tn raudteeülesõit
  • Viadukti tn
  • Savi
  • Raudtee
  • Maleva
  • Vahtra
  • Jakobi
  • Kungla (J. Kuperjanovi  tn – Maleva tn)
  • Jalakäijate tunnel Raudtee – Lai tn
  • Auguremont ja ja mitmed väiksemad lõigud peaaegu kõigil suurematel tänavatel.


Olulisemad tänavad, mis vajaksid täielikult rekonstrueerimist:

  • Tartu tn (Transpordi tn – Ramsi sild) – 1,8 km
  • Kungla tn (Vabaduse tn – Maleva tn) – 0,6 km
  • Lõuna tn (Võru tn – Viadukti tn) – 0,7 km
  • Võru tn (Lõuna tn – linna piir) – 3,3 km
  • Tambre tn (raudtee – linna piir) – 1,1 km
  • Lai tn (täies ulatuses) – 0,7 km
Väiksemaid tänavaid, mis vajavad uut ülekatet on kümneid.


Veemajandusprojektide tõttu on tööd käimas või tulemas järgmistel tänavatel:

  • J. Kuperjanovi tänaval. Tööde teostamise tähtaeg 31.12.2013;
  • Kungla, Petseri, Saare, Karja, Männiku, Kuperjanovi, Kase, Jakobi, Vahtra, Maleva, Pikk jne piirkonnas, mille raames paigaldatakse ca 3,2 km veetorustikku, ca 2,9 km kanalisatsioonitorustikku ja ca 0,9 km sademevee kanalisatsioonitorustikku. Tööd peavad olema lõpetatud 30.09.2013.
  • Uus, Vee, Riia, Raja, Sepa, Haru, Kesk, Vabaduse, Aia, Kuperjanovi, Vaikne, Liiva, Muru jne piirkonnas, mille raames paigaldatakse ca 2,8 km veetorustikku, ca 2,5 km kanalisatsioonitorustikku ja ca 0,3 km sademevee kanalisatsioonitorustikku. Tööde ametlik lõpp veebruar 2014, aga töövõtjal on kavas tööd lõpetada varem, s.t. sel aastal.
  • Hiie, Leiva, Kevade, Võnnu, Tuubi, Õhtu, Tehase jne piirkonnas, mille raames paigaldatakse ca 1,1 km veetorustikku ja ca 1,0 km kanalisatsioonitorustikku. Tööde ametlik lõpp on veebruar 2014, aga töövõtja on tööd lõpetanud.
  • Valga linnas K&H poolt üleskaevatud teekatete taastamine. Laatsi tn (lõigus Võru tn – Saviaugu tn), Tehnika tn, Tuule tn, Antsla tn, Märdi tn (lõigus Valli tn – Antsla tn), Koidu tn (lõigus Valli tn – Antsla tn), Raudtee tn, Luha tn, Põllu tn ( lõigus Põllu tn 12- Põllu tn 16), Pärnu tn, Mäe tn, Kalda tn (lõigus Pärnu tn – Mäe tn), Piiri tn (lõigus Mäe tn – Piiri tn 34). Tööde lõpp veebruar 2014.
  • Kungla, Turu, Oja, Allika, Jaama, Pargi, Köie, Lai, Vabaduse, Aia, Raudtee, Võru jne piirkonnas, mille raames paigaldatakse ca 3,6 km veetorustikku, ca 2,8 km kanalisatsioonitorustikku, ca 1,3 km sademevee kanalisatsioonitorustikku, ca 0,12 km survekanalisatsioonitorustikku ja  rekonstrueeritakse 2 reoveepumplat. Tööde teostamise aeg 2014. aasta.

2014 läheb täielikult välja vahetamisele tänavavalgustus, mille käigus uuendatakse Elektrilevi poolt ka maa-aluseid elektrikaableid. Reeglina jäävad need kõnniteede alla ehk peale kaablite vahetust saab alustada ka suuremahulist kõnniteede remonti.

Nagu näha investeeritakse Valgas maa-aluste kommunikatsioonide vahetamisse Euroopa Liidu kaasabil palju raha. Need tööd on vältimatud. Pärast seda teeme ka maa peal ilusti kõik korda.

Kui on küsimusi, siis kommenteerige või kirjutage kalev.hark@valgalv.ee.

5 kommentaari:

Unknown ütles ...

Ja mis saab toogipalu kõrval olevast maanteest? jääbki igaveseks selliseks auklikuks surma maanteeks? enne ei ole vist põhjust midagi ette võtta ka, kui keegi surma saab seal.

Unknown ütles ...

Toogipalu kõrval olev (ka minu koju viiv lõik) tuleks üle anda maanteeametile, tunnistada riiklikuks transiit teeks mis see tegelikult ka on ja 100% rekonstrueerida. On selge et linnal vahendeid selle lõigu rekonstrueerimiseks pole ja ei tule. Kolisin Toogipallu 9 aastat tagasi, juba siis oli lapp lapi otsas, nüüdseks see parandamine-lappimine meenutab juba "hädatappu", mis ei vii kuhugi.

Unknown ütles ...

Toogipalu kõrval olev teelõik sai lapitud. Esialgu vabu vahendeid põhjalikuks remondiks pole. Hea uudis on see et Maanteeamet on alustanud Mõniste-Valga maantee projekteerimist rekonstrueerimiseks. Eeldatav ehitusaasta saab olema 2015. Valga linn teeb samuti ettevalmistused järgmise aasta jooksul, et koos riigiteega korrastada ka 3,3 km lõik linna piirist Lõuna-Tuubi tänava ristmikuni. Loodame et selleks ajaks selgub ka see, kas saame selleks lisaraha riigilt või ELilt või peame seda tegema oma eelarvest.

Unknown ütles ...

Kas koos Võru tänava rekonstrueerimisega linnapiirini rajatakse sinna ka kergliiklustee?

MN ütles ...

Siim , Kalev Härk 25.04.2016
"Sellel aastal on mahukamad tee-ehitusobjektid Neulandi tänav, raudteejaama ümbrus, kergliiklustee Lõuna tänavast kuni linna piirini ja mitmed kõnniteed.

Kui linnavolikogu selleks loa annab, siis [Võru tn rekonstr.] projekti valmides teeme hanke, et 2017 varakevadel, kohe kui ilm lubab, alustada tee rekonstrueerimisega kuni linna asustuse piirini. Pingutan kogu hingest, et selleks hetkeks on edukalt lõppenud ka läbirääkimised maanteeametiga, et saaks rekonstrueeritud riigi rahadega ülejäänud osa (linna asutuste piirist linna administratiivse piirini)."

Ühesõnaga, kergliiklustee tuleb sel - 2016a - ja Võru tn rekonstr. lubab linnapea 2017a varakevadel.